marți, 17 aprilie 2012

Howl

An: 2010
Regie: Rob Epstein
          Jeffrey Friedman
Scenariu: Rob Epstein
               Jeffrey Friedman
Distribuție: James Franco
                 Paul Rudd
                 Jon Hamm
        Howl, un film subapreciat si prea puțin promovat, ne dezvăluie viața poetului american Allen Ginsberg, prin intermediul celui mai cunoscut și celui mai controversat poem al său „Howl”. Eu l-am descoperit pe Ginsberg acum câțiva ani și de atunci am vrut să aflu cât mai multe despre acest poet excentric. Când am auzit că se va realiza un film despre el am avut așteptări mari ce nu mi-au fost dezamăgite, din contră, filmul a fost peste așteptările mele în ceea ce privește abordarea subiectului. Filmul merita, cu siguranță, mai multă atenție, eu l-am văzut în film pe Allen Ginsberg exact așa cum mi-l imaginam când îi citeam poemele.
       Poemul „Howl” este sursa principală a filmului, iar alegerea regizorilor în examinarea acestuia este inspirată și inovativă. Se intercalează scene din 1955 când Ginsberg citește poemul unei audiențe entuziamate, cu un interviu, cu scene din viața lui relatată în acel interviu, cu scene de la procesul ce a avut loc în urma publicării poemului, iar o animație „descrie” poemul. Nu-mi displace deloc ideea de a folosi animație în redarea poemului, însă ceea ce-mi displace, într-o mică măsură, este tipul de animație aleasă care, cred eu, nu se pretează nici poemului și nici liniei melodice alese. 
      Înainte de a viziona filmul nu vedeam nici o asemnănare între Allen Ginsberg și James Franco, iar acum nu-mi pot imagina pe nimeni altcineva interpretând acest rol. Franco, într-un rol demn de Oscar, și-a dovedit talentul reușind să-l interpreteze pe poet în fiecare etapă din viața lui și reușind să-i surprindă spiritul pe care îl întâlnim în operele sale. Din punctul meu de vedere, după interpretarea lui James Dean, acesta este al doilea cel mai bun rol al actorului.
      Ceea ce este special la acest film este faptul că regizorii nu încearcă să ni-l arate pe Ginsberg printr-o înșiruire a evenimentelor din viața sa, de la naștere, la succes și deces, ei ni-l prezintă pe poetul Ginsberg prin prisma operei sale și a impactului acesteia asupra societății. „Howl” nu este doar un poem controversat și atât, el aduce o schimbare în societatea și cultura Americii anilor '50.
      „Poezia nu poate fi expresia liniei de partid. Poezia înseamnă să zaci noaptea cu lumina stinsă, să gândești ceea ce gândești cu adevărat. să dezvălui lumea ta interioară lumii din afară, asta face poetul” - Allen Ginsberg








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu