miercuri, 6 martie 2013

The Master

An: 2012
Regie: Paul Thomas Anderson
Scenariu: Paul Thomas Anderson
Distribuție: Joaquin Phoenix
                 Philip Seymour Hoffman
                 Amy Adams
      Paul Thomas Anderson și Joaquin Phoenix m-au făcut să am așteptări mari de la The Master și pot să fac o afirmație pe care nu am mai făcut-o de foarte mult timp „așteptările nu mi-au fost dezamăgite”. Este o plăcere să vezi că a trecut ceva timp de la filmul care a consacrat un regizor, iar el încă depune efort să realizeze filme la fel de bune, chiar mai bune, întotdeauna aducând ceva nou, încercând să fie diferit de ceea ce se realizează la Hollywood.
     The Master este un film special pentru că nu încearcă să manipuleze, nu gândește el pentru tine, nu îți „spune” ce să gândești, te lasă pe tine să tragi concluzii de unul singur, poate prea singur, pentru ca sunt momente când te pierde total, dar tocmai acesta este framecul lui nu-ți permite să închizi ochii nici o clipă de teamă să nu ratezi ceva.
     Unul dintre cei mai importanți regizori ai generației sale, Anderson, ne oferă o capodoperă, un film complet, excelent scris, regizat, interpretări extraordinare, imagine, decor etc., nu pot să găsesc nici măcar un lucru care să nu fie bine realizat. 
    Cu o abordare caustică și ingenioasă a unui subiect controversat, ni se spune o poveste delirantă, o poveste ce ne va lăsa uneori cu un mare semn de întrebare deasupra capului, dar o poveste spusă într-un mod minunat, ce va reuși să ne impresioneze cu fiecare scenă. 
    Performanța lui Joaquin Phoenix este magistrală, el interpretează un personaj complex, profund, afundat într-o multitudine de trăiri pe care reușește să le transmită publicului într-un mod natural, cu mult profesionalism. Freddie Quell este un veteran de război, ce intră în lumea bizară a lui Dodd, liderul unei mișcări religioase numite „Cauza”. Un obsedat sexual alcoolic, Freddy este „candidatul” perfect pentru demonstrațiile și exercițiile liderului. Acesta se atașază de Dodd și familia sa și călătorește cu ei pentru a răspândi învățăturile Cauzei, de-a lungul Coastei de Est. Dodd îl face pe Freddy să închidă ochii și să găsescă drumul în trecut către memoria unei fete pe care a lăsat-o când s-a înrolat, dar exercițiile repetate și fără rezultat îl fac pe acesta din ce în ce mai furios și mai frustrat. Principiile „religiei” sunt dubioase și se învârt în jurul convingerilor în viețile trecute, iar scopul acesteia este de a șterge traume vechi. 
   O interpretare puternică vine și din partea lui Philip Seymour Hoffman, ca Lancaster Dodd, dar și din partea lui Amy Adams în rolul soției acestuia, Peggy Dodd. Amy Adams m-a convins de talentul ei odată cu The Fighter, iar în The Master mi se pare de-a dreptul excepțională, nici nu-mi vine să cred că este aceeași persoană căreia nu-i dădeam nici o șansă acum câțiva ani, în Enchanted.
    O tehnică cinematografică genială, imagini magistrale ce te introduc într-o lume de vis, o lume halucinantă ce ne ilustrează peisaje minunate și conturează portrete extraordinare ale personajelor, totul într-o atmosferă ce îți dă o stare de spirit stranie, greu de descris în cuvinte.
    Un film despre putere perfidă, subiect atins de către regizor în majoritatea filmelor lui, despre fanatism și iluzii false, un film provocator, și creativ, pot să spun cu toată convingerea că The Master este unul dintre cele mai bune filme ale anului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu