Regie: Roman Polanski
Scenariu: Roman Polanski
Jakub Goldberg
Distribuție: Zygmunt Malanowicz
Leon Niemczyk
Jolanta Umecka
În 1964 pe lista nominalizărilor la Oscar apare un nume nou, numele unui puști polonez îndrăzneț, ce a reușit să se strecoare în scurta listă a celor mai bune filme străine, alături de Fellini și alți regizori de seamă, cu un film inteligent, complex și original. Knife in the Water, este primul film polonez, semnificativ, de după al doilea război mondial, ce nu a avut o temă de război, și acesta este începutul de carieră a unuia dintre cei mai importanți regizori ai cineamtografiei mondiale, Roman Polanski.
Când Polanski a cucerit lumea cinematografie cu debutul său, era proaspăt ieșit de pe „băncile școlii” de film, și cu toate astea Knife in the Water, este filmul unui profesionist. Extrem de matur realizat, abil în transmiterea mesajului, un excelent film psihologic, despre care îți vine greu să crezi că este opera unui debutant.
Un cuplu, care merge să se relaxeze într-un voiaj pe mare invită un tânăr necunoscut să li se alăture. Andrzej și Krystyna, îl întâlnesc pe adolescentul, autostopist, „fără nume” conducând, cu mașina, spre port. Căsătoria lor pare lipsită de iubire, și Andrzej simte nevoia de distragere a atenției, de aceea nu este mică surpriză atunci când îl invită pe tânărul recent cunoscut să navigheze cu ei. Încă de la început se simte o tensiune între cei doi bărbați, ce încearcă să se impresioneze unul pe celălalt, o tensiune ce inițial nu o include și pe Krystyna, dar ce ajunge să îi acapareze pe toți trei, iar în cele din urmă se transformă în violență.
Filmul oferă un studiu minimalist, dar profund asupra tipologiei personajelor, o abordare psihologică intensă și claustrofobică asupra relației de cuplu încordate. Andrzej, este bărbatul ce pare să aibă tot ce-și dorește, se folosește de experiența și îndemânarea sa pentru a încerca să-l umilească pe tânăr la fiecare pas, încercând astfel să obțină respectul acestuia prin batjocură. Adolescentul, la rândul său, având avantajul tinereții, se folosește de agilitatea și vitalitatea sa, pentru a-i arăta bărbatului că ceea ce-i lipsește nu poate fi cumpărat nici de bani și nici câștigat datorită experienței. Krystyna este pentru ei mai mult un obiect al dorinței, este cea în jurul căreia se dă lupta pentru supremație masculină. Cu toate astea ea este personajul cheie al filmului, fiind atât personajul cel mai schimbător, dar și personajul care „controlează” și în final încheie acest joc.
Construit în jurul unui conflict inevitabil, previzibil încă de la început, Knife in the Water este un thriller psihologic lent, ce nu dispune de scene de acțiune sau momente de suspans, dar reușește să cucerească publicul pe tot parcursul desfășurării acțiunii. Este captivant și intens prin dialogul inteligent construit, prin modul de realizare a personajelor și relaxant din punct de vedere vizual. Talentul regizorului este redat atât de acuratețea cu care este construit și transpus scenariul cât și de extravaganța imaginii alb-negru și de folosirea unor unghiuri și tehnici de filmare încă neconvenționale pentru acea vreme.
Un Polanski inconfundabil, un Polanski la început de drum, la fel de sardonic în viziunea sa asupra lumii, ca și în filmele ce vor urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu