luni, 9 aprilie 2012

Cria Cuervos


An: 1975

Regie: Carlos Saura
Scenariu: Carlos Saura
Distribuție: Geraldine Chaplin
                 Ana Torrent
                 Monica Randall
     Am văzut în ultimul timp foarte multe filme, problema este că nici unul dintre acestea nu merită o postare. În general nu-mi place să scriu despre filmele pe care eu le consider slabe, cu toate că uneori mai fac și asta dacă am așteptări mari de la un film anume și mă dezamăgește. Așa că am decis ca să dedic această postare unuia dintre filmele mele preferate, unui film spaniol special. Am descoperit „Cria Cuervos” acum 2 ani, fără să vreau, în timp ce căutam o melodie care întâmplător face parte din soundtrack-ul filmului.
    Este un film trist, despre o copilărie zbuciumată, realizat cu mulă grație și rafinament. Cria Cuervos este înainte de toate, un film psihologic având de asemenea și influențe politice.  Considerat de mulți critici ca o meditație, în mod simbolic, asupra istoriei și a memorie,a fost realizat în 1975, când dictatorul spaniol Francisco Franco era pe moarte. Carlos Saura creează o poveste despre copilărie, în spatele căreia se ascund concepții politice, o reflectare asupra democrației, reușind astfel să realizeze un film profund și sensibil, unul dintre cele mai bune filme ale istoriei cinematografiei spaniole. De asemenea Cria Cuervos este considerat și primul film în care Saura exercită control artistic complet: regie, poveste, scenariu, direcție, filmele sale anterioare fiind critici ale regimului franchist concentrându-se asupra violenței și a bărbaților. Cria Cuervos este o detașare completă în ceea ce privește stilul regizorului de până atunci, concentrându-se, în mod semnificativ, aproape exclusiv pe personaje feminine. 
     Cria Cuervos spune povestea unei fetițe de 8 ani, Ana (Ana Torrent), care și-a pierdut mama răpusă, în chinuri, de o boală incurabilă, iar la începutul filmului aceasta își găsește și tatăl mort în dormitor (ofițer din armata lui Franco). Prea mică pentru a înțelege unele detalii, Ana se bazează pe propriile ipoteze, imaginându-și propria vină. Ea și surorile ei rămân în grija mătușii lor și învață puțin câte puțin ce înseamnă maturizarea. Ana este un copil special, care îi simte prea mult lipsa mamei, pe care și-o imaginează în diverse momente pe parcursul filmului, și care nu poate asocia copilăria cu fericirea. Ea își găsește „libertatea” și relaxarea pe acordurile melodiei Porque te vas (Janette), o melodie nostalgică, ce se potriveșete perfect cu atmosfera filmului, ce pune accent pe tristețe, pierdere și singurătate.
    Dar Carlos Saura nu este singurul care merită aplauze pentru acest film excepțional. Rezultatul se datorează și unei distribuții excelente atât în rândul copiilor cât și al adulților. Ana Torrent reușește să portretizeze, neașteptat de bine, un copil trist și pierdut, care nu poate vedea fericire în copilărie. De asemena Geraldine Chaplin este extraordinară în rolul mamei, din flashback-uri și din imaginația fetei, dar și în rolul Anei la maturitate.
     Un film simplu la prima vedere, Cria cuervos este de fapt un film foarte complex, simbolic, cu trimiteri psihologice și politice, un film dramatic atât prin subiect cât și prin direcția abordată de Carlos Saura. Este un film pe care nici un cinefil nu ar trebui să îl rateze.

      

2 comentarii:

  1. Ai scris cu multa caldura despre filmul asta, si tocmai de aceea simt ca nu pot sa-l vad. Nu vreau sa-l vad. Simt ca mi-ar face mai mult rau decat bine subiectul... :) Avand un copil mic e foarte greu sa urmaresti povesti triste cu si despre copii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. te inteleg, filmul este minunat insa ana intradevar iti transmite multa tristete. cine stie poate intr-o zi te incumeti sa arunci o privire :)

      Ștergere