vineri, 27 iulie 2012

Masa Pisicii

     Michael Ondaatje a devenit cunoscut datorită romanului Pacientul Englez, publicat în 1992. Chiar dacă a publicat până acum 6 romane și mai multe colecții de poezii, Masa Pisicii, ultimul său roman, este primul meu contact cu autorul, dar cu siguranță nu va fi și ultimul. Nu știu exact de ce am ocolit până acum Pacientul Englez, poate pentru că era prea multă vâlvă în jurul lui, sau pentru că am văzut filmul care nu m-a impresionat atât de mult pe cât aș fi vrut, cert este că odată cu Masa Pisicii, stilul lui Michael Ondaatje m-a cucerit, astfel că următoarea achiziție o să fie una dintre cărțile sale.
     Chiar dacă autorul specifică că Masa Pisicii este ficțiune, totuși el se folosește de date autobiografice în construcția personajului principal. În 1954, scriitorul, la vârsta de unsprezece ani, virsta pe care o are si naratorul romanului, a plecat din Colombo, la bordul unui vapor cu destinatia Anglia, unde a fost asteptat de mama sa, de asemenea, numele naratorului din Masa pisicii este tot Michael, iar ulterior acesta o să fie tot scriitor. Dar această combinație de ficțiune cu realitate oferă o doză de mister poveștii, în anumite pasaje se simte sugestia autorului că personajul-narator ar fi el însuși, dar cu toate acestea, el simte nevoia, ca la sfârșitul cărții să specifice că „Masa Pisicii este o ficțiune - începând de la căpitan, echipaj, pasagerii de pe vas și terminând cu naratorul”.
      Masa pisicii este povestea călătoriei, cu vaporul, a trei băieți, din Sri Lanka până în Anglia. Deși personalități foarte diferite, copiii se împrietenesc încă din primele zile petrecute pe vas, fiecare dintre ei călătorind singur, fără părinți. La masa rezervată lor, numită de o domană masa pisicii deoarece era așezată în locul cel mai puțin privilegiat, o să cunoască oameni excentrici, cu diverse hobby-uri și povești fascinante. Faptul că se află la masa pisicii, pe puntea clasei sociale mediocre, le oferă un sentiment de invizibilitate și senzația că pot să se comporte cum doresc. Plini de energie și curiozitate, băieții sunt în căutarea aventurii, urmând năzbâtii una după alta. Povestea ne este relatată de Michael adultul, ajuns scriitor, care ne oferă ambele viziuni asupra celor 3 săptămâni petrecute pe mare: modul în care a privit Michael, copilul de 11 ani, această experiență, cât și semnificația pe care a avut-o asupra adultului de azi.
        Romanul este o călătorie de la copilărie în lumea adulților care începe cu o aventură pe mare de neuitat, o călătorie de inițiere. Masa pisicii oferă o frumoasă imagine a mării, a unui vas misterios, ce poartă cititorul într-o minunată călătorie în memoriile unui scriitor care la vârsta de 11 ani trăiește cea mai profundă experiență din viața lui, o experiență care i-a influențat existența.
       Citind cartea lui Michael Ondaatje o să descoperi un stil unic, liric, ce pare scris pe note muzicale, o să fi cucerit de imagini „pictate” cu acuratețe și claritate, ce ți se desfășoară în fața ochilor și de personaje colorate. O să te ancorezi într-o călătorie ce te va rupe complet de realitate.


       
    

2 comentarii:

  1. eu am citit "Pacientul englez" imediat dupa ce am vazut filmul. nu am regretat alegerea facuta (filmul inainte cartii) pentru ca asa am inteles mai usor cartea si m-am bucurat de toate detaliile pe care filmul nu le-a putut acoperi. totusi, "Pacientul englez" nu e o carte usoara, de duminica, dar m-am bucurat de stilul lui Michael Ondaatje. de "Masa pisicii" doar auzisem.... acum, dupa ce ti-am citit articolul, n-o voi ocoli:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu vreau neaparat sa citesc pacientul englez, pentru ca mi-a placut stilul scriitorului. imi pare rau ca nu mi-a trezit interesul mai devreme pentru ca acum am impresia ca am mult de recuperat. masa pisicii merita, mie mi-a placut, dar asa cum am zis este prima carte a autorului pe care am citit-o asa ca nu pot sa fac o comparatie cu restul operelor sale, dar cred ca o sa-ti placa :)

      Ștergere